'Congres: Leren zonder grenzen!'

Mede mogelijk gemaakt door:

Datum 27 mei 2021

Tijd 19:00 – 21:30

Locatie Hopin

Kosten Gratis

Kan jij ook niet wachten om weer meer van de wereld te zien? Dan is dit je kans: we are breaking the distance! Studievereniging PAP en studievereniging VOCUS organiseren namelijk op donderdag 27 mei samen het online congres ‘Leren zonder grenzen’! Meerdere sprekers zullen jullie tijdens verschillende workshops een inkijkje geven in het onderwijs over de hele wereld! Hoe ziet het onderwijs in andere landen eruit, wat doen Nederlandse scholen in het buitenland en hoe werkt thuisonderwijs op reis? Al deze, en meer, onderwerpen komen aan bod. Heb jij al zin om wereldwijs te worden?

Houd de socials in de gaten want binnenkort worden alle sprekers bekend gemaakt! Zodra deze bekend zijn kunnen jullie via een link je voorkeursspreker per ronde doorgeven. Daarnaast zullen de eerste 100 inschrijvingen een borrelpakketje thuis ontvangen!

In het kort:
Datum: Donderdag 27 mei 2021
Tijd: 19:00 – 21:30 uur
Locatie: Hopin

Inschrijven:
VOCUS-leden
Externe en PAP-leden

Hoofdspreker

Erik Ex

Docent en Onderwijscolumnist

Erik Ex (33) is werkzaam als docent geschiedenis op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam. Daarnaast is hij onderwijscolumnist voor Trouw en werkt hij aan onderwijsinnovatie bij de VO-raad. Daar houdt hij zich bezig met professionalisering van jonge leraren. In het schooljaar 2017-2018 ondernam hij samen met zijn broer Luuk een onderwijsreis van Finland naar Singapore. Samen maakten zij radio voor Radio 1 en video’s voor de Volkskrant. Na hun terugkeer gaven de broers ook een TedTalk over hun reis.

Sprekers

Jojanneke van der Star

Schoolleider en docent bij De Nederlandse School in Stockholm

Jojanneke van der Star
Jojanneke van der Star werkt op De Nederlandse School in Stockholm. Naast leerkracht van groep 7/8 is ze ook schoolleider. Het is een deeltijdschool die lesgeven in de Nederlandse taal en cultuur. We hebben zowel primair onderwijs als voortgezet onderwijs.

Hun motto is 'grenzeloos geworteld'. Daarmee willen ze zeggen dat ze proberen de Nederlandse wortels te zijn voor Nederlandstalige kinderen in de omgeving van Stockholm.

Wendy

Wild Cooky - Leren tijdens reizen

Wendy
De meesten van ons zijn opgegroeid met het idee dat leren op school behoort. Zo is het Nederlandse onderwijssysteem neergezet. Is het niet bizar dat dit onderwijssysteem heilig lijkt te zijn, terwijl er ontzettend veel kinderen vastlopen, ongemotiveerd zijn of geen idee hebben welke studie ze moeten kiezen? Je kinderen naar school sturen is voor de meeste ouders net zo gewoon als je kind te eten geven. Ik maakte een andere keuze. Mijn dochter en ik leren terwijl we door Europa rijden met onze kampeerbus. Ik ga graag met je in gesprek over wat dit voor ons leven en het onderwijs van mijn Wild Cooky betekent hopende dat het je inspireert om het pad te kiezen dat bij jou past. Tot snel!

Janneke

Global Campaign for Education

Janneke
Wonen in een conflictgebied, geen plek op de school in de buurt, of een golfplaten dak waarop de regen zo hard klettert dat lesgeven geen zin heeft… Er zijn talloze redenen waarom kinderen in ontwikkelingslanden geen goed onderwijs kunnen volgen.
Wereldwijd zijn afspraken gemaakt, zoals ‘Sustainable Development Goal 4, om kwalitatief onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen. Vanuit Nederland probeert de Global Campaign for Education daaraan een steentje bij te dragen.

De volgende vragen en jouw vragen zullen worden beantwoord in deze sessie:
Waarom volgen kinderen geen onderwijs en met welke afspraken tussen wereldleiders wordt dit probleem aangepakt? Wat doet GCE-NL? Als kinderen wel naar school gaan, hoe ziet het onderwijs er dan uit? Zo worden er voorbeelden gebruikt uit Tanzania en Rwanda.

Saron Tesfahuney & Izabel Kapteijn

IMC Weekendschool

Saron Tesfahuney & Izabel Kapteijn
Voor kinderen die gevlucht zijn uit een ander land begint de kennismaking met de Nederlandse samenleving met lessen in de Nederlandse taal. Een taal die vaak geen aanknopingspunten biedt en zonder context lastig te leren is. Als die taallessen gecombineerd worden met lessen door gastdocenten die met passie over hun beroep vertellen dan krijgen woorden betekenis.

IMC on Tour biedt nieuwkomers wekelijks gastlessen die een kennismaking vormen met verschillende beroepen, mogelijke vervolgstudies én met de Nederlandse maatschappij. IMC on Tour is ontstaan in 2015 voor kinderen van 9-12 jaar. In 2020 is dat uitgebreid met IMC on Tour voor een oudere leeftijdsgroep, gastlessen voor leerlingen van 12 tot 18 jaar.

Saron Tesfahuney is alumna en ambassadeur van IMC Weekendschool theaterdocent in opleiding op de Arnhemse toneelschool. Tijdens de ambassadeursopleiding schreef Saron het plan om IMC on Tour ook aan oudere leerlingen aan te bieden.

Izabel Kapteijn is cultureel antropoloog en conceptontwikkelaar van IMC on Tour. Izabel is een aantal jaar coördinator bij IMC Weekendschool Utrecht geweest en is in 2020 gestart met de eerste IMC on Tour op het ISK klas in Amersfoort.

Mieke van Montfoort

Inspecteur Primair Onderwijs

Mieke van Montfoort
Mijn naam is Mieke van Montfoort. Ik werk sinds 2013 als inspecteur Primair Onderwijs bij de Inspectie van het Onderwijs. Ik ben psychologe, later omgeschoold tot leerkracht en ik heb ongeveer 14 jaar als leerkracht en directeur met veel plezier in het basisonderwijs gewerkt.
Sinds januari 2019 werk ik in het team Buitenland, gemiddeld 1 dag per week. De 5 inspecteurs buitenland bezoeken de scholen die Nederlands onderwijs in het buitenland verzorgen. In totaal gebeurt dit op ongeveer 200 locaties.
Over deze onderzoeken, die nu al ruim anderhalf jaar alleen op afstand plaatsvinden, en het onderzoekskader dat wij daarbij gebruiken, wil ik in mijn bijdrage graag wat vertellen.

Casey Fowler

Uplands College uit Zuid-Afrika

Casey Fowler
I knew from an early age that I would work in education. I began my teaching career armed with a Bachelor of Commerce degree and no teaching qualification!
I began teaching in a government school in a fairly affluent suburb of Johannesburg, teaching Commercial subjects.
My current position as Head of Academics and Deputy Principal is due to 20 odd years of being in education, honing of skills and putting my talents to the best use possible.
Over the years, I have had the opportunity to work both in the classroom, involve myself in the co-curricular program and hold various leadership positions in schools.
Currently as Deputy Principal and Head of Academics, I am involved in decisions which impact all facets of the College, ranging from operational to strategic decisions. It is my responsibility to drive and manage the school’s academic vision. I believe that my attention to detail, creative problem solving abilities and vision had assisted the school in achieving their best academic results to date.
I couldn’t imagine being involved in any other field other than education. I am passionate and committed to growing the minds of teenagers and developing their skills and confidence so that they can experience as much joy in their careers and personal lives as I do.
As a mother of 3 teenagers and a husband who is also involved in education from a Sports perspective a lot of our time is spent involved with “school” committments.
My family are most certainly my happy place.

Ideeënbus