Maak kennis met: Bas Alderlieste

‘Beste Bas, wil jij in overleg met (…) en anderen zo snel mogelijk de scholingsbehoefte voor onze zorgmedewerkers inschatten die de cliënten gaan behandelen die op de IC hebben gelegen met COVID-19 en bij ons komen revalideren? En daar passende leerinterventies bij ontwikkelen?’

Met die vraag begon een interessant opleidingsvraagstuk in een spannende tijd. Want hoe ga je een scholingsbehoefte bepalen voor een revalidatieproces dat nog niet geschreven is? Kan ik wel iets betekenen voor deze coronapatiënten? Ik weet alleen iets van opleiden…?

De oplettende lezer heeft het er misschien al uitgepikt, maar ik ben werkzaam in de gezondheidszorg. Als HRD-adviseur van de Laurens Academie hou ik me op veel verschillende manieren bezig met leren en ontwikkelen van onze medewerkers in de ouderenzorg. Zo ben ik het ene uur met artsen in overleg over de kwaliteit van zorgrapportages, het andere moment ben ik in gesprek om trainingen te coördineren voor onze zorgmedewerkers die werken met cliënten die op jonge leeftijd zijn gaan dementeren. Het uur daarna ben ik het leerklimaat voor leerlingen en stagiaires aan het bespreken met de teamleiders op een zorglocatie. Conclusie: ik mag veel mooie dingen doen om het leren en ontwikkelen binnen de zorg te verbeteren!

Mijn naam is Bas Alderlieste, 27 jaar en wonende in Hendrik-Ido-Ambacht. In 2011 ben ik begonnen met mijn Bachelor Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Na mijn diplomering ben ik in 2014 begonnen met mijn Master Onderwijskundig Ontwerp en Advisering. Tijdens mijn opleiding heb ik me verdiept in leerproblemen als dyslexie en dyscalculie. Ik vind dit nog steeds heel interessante onderwerpen, maar ik ben er achter gekomen dat ik met name het leren en ontwikkelen in grote organisaties interessant vind. In mijn opleidingen aan de Universiteit Utrecht heb ik geleerd om de complexiteit van een grote organisatie te omarmen. Een grote organisatie kan log en stug zijn, waardoor het lang duurt voordat een organisatie leert. Maar door gerichte interventies kan je veranderingen teweeg brengen. De logge, stilstaande trein komt dan op gang! En dan kan je in een grote organisatie echt veranderingen teweeg brengen!

De zorg is een sector onder druk: hoge kosten, vergrijzing, oplopende personeelstekorten. Het is allemaal aan de orde van de dag. Ik ben erg trots op het feit dat ik als HRD-adviseur een (kleine) bijdrage mag leveren aan de oplossing. Door slim medewerkers op te leiden proberen we elke dag een stuk slimmer en effectiever te werken waardoor we de juiste zorg kunnen leveren aan onze cliënten. Elke dag word ik weer uitgedaagd om leerinterventies te ontwikkelen waarmee we een stap verder kunnen zetten.

En hoe ik onze medewerkers heb geholpen met het behandelen van cliënten die van de IC kwamen met COVID-19? Na een analyse van het revalidatieproces voor cliënten die covid hebben gehad – ik mocht conceptversies inzien die experts in heel Nederland samen ontwikkeld hebben – bleek dat er één grote hiaat in de kennis en kunde van onze medewerkers was. Met name de mentale en cognitieve klachten die cliënten konden ontwikkelen waren nieuw voor het personeel. Om medewerkers daar mee te kunnen helpen is in samenspraak met artsen, wijkverpleegkundigen en beleidsmedewerkers een zakkaart ontwikkeld zodat medewerkers deze mentale en cognitieve klachten snel leren herkennen en door kunnen verwijzen! Zo kon ik mijn collega’s in deze moeilijke tijden helpen om de juiste zorg te geven!

Een kijkje in het leven van Caitlín

Hoi! Ik ben Caitlín, een derdejaars (maar eigenlijk tweeëneenhalve jaars) student Onderwijswetenschappen. Ik ben 20 jaar en zit op kamers op het Utrecht Science Park (USP).

Een kijkje in het leven van Katie

Dit ben ik. Mijn naam is Katie en al van jongs af aan ben ik bezig met onderwijs. Dit begon op de basisschool met ‘schooltje’ spelen, waarbij mijn

Nieuwsfeed

Activiteiten

Albums

Documenten

Vacatures

Studiehoek

Formulieren

Machtingsformulier ALV

Ideeënbus