Maak kennis met Maaike Foppen

Tijdens mijn master zocht ik een goede stageplaats. Ik ging naar de Cito ‘stage speeddate’.

We hadden speeddates met mogelijke stage-opdrachten en gaven na afloop van beide kanten onze voorkeur aan. Uiteindelijk heb ik zowel mijn thesis bij Cito geschreven als mijn stage daar gelopen.

Ik merkte dat ik bij Cito echt op mijn plek was. Door de open kantoortuin kon je makkelijk op iedereen afstappen om wat te vragen en kreeg ik ook de kans om eens bij anderen mee te kijken.

Tegen het einde van mijn stage kwamen er vacatures bij de afdeling beroepsgerichte examens van het vmbo. Ik werk daar nu als toetsdeskundige en ben verantwoordelijk voor het examen bouwen, wonen en interieur. Samen met docenten die lesgeven aan de examenklassen zet ik het examen in elkaar. Twee jaar voordat het examen afgenomen wordt, beginnen we al met nieuwe opdrachten te bedenken. Na een jaar van constructie, verschillende versies heen en weer, screeningen en controles is het examen dan zo ongeveer klaar. Vlak voordat het examen naar scholen gaat volgt er nog wel een erratumcontrole. Mijn dagelijkse bezigheden zijn het aansturen van de constructiegroep, vergaderen met hen en alles verwerken in de examens.

Cito maakt de examens in opdracht van het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Zij leveren een vaststellingscommissie met ook docenten vanuit het vmbo. Tijdens het constructiejaar kijken zij ook naar de examens en uiteindelijk stellen ze de examens ‘vast’. Daarnaast zijn er ook redelijk wat nevenactiviteiten, zoals netwerken met docenten tijdens platformbijeenkomsten en workshops geven over de examens.

Het leukste aan mijn werk vind ik die afwisseling. Elk jaar opnieuw maken we een examen dat hetzelfde constructieproces doorloopt, maar toch is het elk jaar anders. De inhoud is anders, maar ook hoe het loopt, wat je opsteekt van de docenten en wat voor extra activiteiten er zijn naast onze hoofdtaak. De grootste uitdaging zijn toch wel de deadlines. Die zijn altijd wel haalbaar, maar soms zou je dan nét iets nog beter aangepast willen hebben. Maar dan moet het examen echt naar de volgende fase. Elk jaar zijn er wel punten die net even beter hadden gekund, maar over het algemeen zijn we zeker tevreden over de examens. Het is ook mensenwerk!

Tijdens de studie waren er natuurlijk verschillende richtingen: ontwerpen, adviseren en assessment. Vooral met dat laatste doe ik in mijn werk veel. Alles wat we geleerd hebben over goede toetsen maken en statistiek zoals p-waardes gebruik ik in mijn werk. De kritische blik op toetsing gebruik ik elke dag. Ook heb ik bij Cito nog verschillende cursussen toetstechniek gevolgd. Ik vind dat je tijdens de opleiding een academische werkhouding ontwikkelt, waar je de rest van je loopbaan wat aan hebt. Kritisch denken, analyseren, efficiënt werken, maar ook iets als ‘scannend lezen’ zijn vaardigheden waarvan ik blij ben dat ik deze heb ontwikkeld op de universiteit. Naast dat is mijn werk ook heel praktisch. Dus ik denk dat het voor de huidige studenten ook goed is om te weten dat een onderwijskundig beroep waarschijnlijk niet alleen maar ‘nadenken’ is, maar vooral ook doen!

Voor de toekomst: op dit moment werk ik nog met plezier bij Cito, maar ik ben wel benieuwd naar wat er nog ‘meer’ is. En ik zou het dan ook leuk een leerzaam vinden om iets anders te doen, bijvoorbeeld het werken aan leermiddelen. Ik weet zeker dat ik kan meenemen wat ik bij Cito heb geleerd, want goede toetsen maken is bijna bij elk onderwijskundig beroep belangrijk. En dat ik dan ook nog veel zal hebben aan wat ik tijdens de opleiding heb geleerd.

Een kijkje in het leven van Mayke

Dag allemaal, mijn naam is Mayke Vereijken en ik ben universitair docent voor Leren in Organisaties aan de afdeling Educatie. Ik ben 34 jaar en

Nieuwsfeed

Activiteiten

Albums

Documenten

Vacatures

Studiehoek

Formulieren

Machtingsformulier ALV

Ideeënbus