Maak kennis met: Sanne van Esveld

Altijd weer een uitdaging: jezelf voorstellen zonder er een standaard opsomming van te maken. Laat ik beginnen met kort door de bocht te zeggen waar ik van houd: humor, actie en onderwijs. Naast dat ik graag een bezoek doe aan Comedytrain in Amsterdam (als je daar nog nooit bent geweest, zeker doen!), kun je mij wakker maken voor een uurtje crossfit en ga ik sinds kort overal naar toe op de motor. En ja, dat begint behoorlijk uit de hand te lopen. Zelfs een bezoekje aan de supermarkt is leuker op de motor.

Nadat ik in 2017 mijn diploma haalde als leerkracht basisonderwijs op de Marnix Academie besloot ik de master onderwijswetenschappen op de UU te doen. Eén van de betere keuzes uit mijn leven. Door de master opende zich een heleboel deuren die anders niet geopend waren. Zo ook de deur naar mijn huidige werkgever Tumult. Via de stage vacaturebank liep ik mijn masterstage bij Tumult en mocht ik blijven. Nu ruim een jaar later heb ik het daar nog steeds ontzettend naar mijn zin.

Bij Tumult draait het om nieuwsgierig worden naar de wereld om je heen en continu leren en ontwikkelen. We richten ons op vakoverstijgende vaardigheden met name in het voortgezet onderwijs. Maar wat doe ik precies bij Tumult? Ik houd mij kort gezegd bezig met het ontwikkelen en testen van nieuw contentmateriaal, adviseren van klanten en verzorgen van kickoffs/trainingen. Laat ik het iets concreter maken met een voorbeeld. Op dit moment doe ik onderzoek rondom ons vmbo-aanbod. Wat zijn de behoeften van vmbo-leerlingen gericht op vaardighedenonderwijs? En in hoeverre voldoet ons lesmateriaal aan de behoefte om leerlingen en mentoren binnen het vmbo te ondersteunen? Ik maak hierbij gebruik van de Design Thinking methode. Centraal binnen deze methodiek staat de mens, waardoor je problemen definieert vanuit menselijke behoeften. Het is een iteratief proces waarbij je snel prototypen maakt en test in de praktijk. Continu contact met je doelgroep is cruciaal. Hierom organiseer ik bijvoorbeeld panelbijeenkomsten waarin we samen sparren over vaardighedenonderwijs, mentor zijn en hoe we het aanbod van Tumult hier (beter) op kunnen laten aansluiten.

Wat mijn functie bij Tumult zo leuk maakt? Afwisseling, vrijheid en samenwerken met

verschillende partijen. De ene dag sta ik op een middelbare school een digitale vaardighedenscan met dertig leerlingen te testen. De andere dag werk ik samen met een expert om een les te ontwerpen over inclusiviteit. Dat het beroep als onderwijskundige zo afwisselend is werd op de opleiding ook al duidelijk door de verschillende vakken. Wat ik gemist heb tijdens de opleiding? Een heldere, activerende tekst leren schrijven. Mijn lange academische zinnen heb ik op mijn werk overboord moeten gooien. Daarentegen laat ik het gevreesde 4C/ID-model nooit meer los: dit is het uitgangspunt bij veel van mijn ontwerpwerk.

Tot slot: het werkveld van een onderwijskundige is zo breed. Zorg dat je goed onderzoekt welke mogelijkheden je hebt en wat bij je past. Nodig bijvoorbeeld jezelf uit bij organisaties voor een kopje koffie. En ben je nieuwsgierig geworden naar Tumult voor een stage of baan? Dan drink ik graag een kopje koffie met je! Je kan mij benaderen door een berichtje te sturen op LinkedIn of een mailtje te sturen, de contactgegevens staan bovenaan de blog.

Maak kennis met Maaike Foppen

Tijdens mijn master zocht ik een goede stageplaats. Ik ging naar de Cito ‘stage speeddate’. We hadden speeddates met mogelijke stage-opdrachten en gaven na afloop

Nieuwsfeed

Activiteiten

Albums

Documenten

Vacatures

Studiehoek

Formulieren

Machtingsformulier ALV

Ideeënbus