De StudieHoek

Op deze pagina is vast een sneak peek te vinden van wat uiteindelijk De StudieHoek gaat worden. We zullen beginnen met een maandelijkse blog, geschreven door YoungCapital. Dit zal mettertijd worden uitgebreid met nog meer dingen, dus houd deze pagina in de gaten voor updates!

We zijn begonnen met een blog over solliciteren. Zeer interessant voor Masterstudenten die binnenkort de arbeidsmarkt op gaan. Hierna zijn we verder gegaan met een blog die gaat over wat jouw keuzes zijn na je studie. Momenteel kun je ook lezen over het combineren van werken met studeren. Neem vooral een kijkje en veel leesplezier!

03|10|2019

Blog 4: Omgaan met stress tijdens je studie?

Uit onderzoek van TNO/CBS bleek dat in 2018 zo’n 14% van jongeren minstens één keer per maand last had van burn-outklachten. Zij combineren vaak school met hun bijbaan, een druk sociaal leven en andere bezigheden, zoals een vereniging. Dit vreet energie en legt veel druk op hen, waarbij een gevoel van stress kan ontstaan.

Stress is niet het probleem

Stress is een fysieke reactie in je lichaam. Door stress worden er hormonen aangemaakt die je waakzaam maken voor “bedreigende” situaties. Je wordt alerter en voelt een energieboost. Echter, zodra de situatie over is, trekt dit gevoel ook weer weg. Pas wanneer stress langdurig aanhoudt, kan het een probleem vormen, omdat je lichaam niet de kans krijgt om tot rust te komen en te herstellen. Dit kan uiteindelijk leiden tot overspannenheid of zelfs een burn-out, waarbij je lichaam en geest volledig uitgeput zijn.

Hoe ga je met stress om?

Het ervaren van stress is op zichzelf niet slecht en het is onmogelijk om alle oorzaken ervan te vermijden. Hoe ga je ermee om, zodat het op de lange duur geen problemen gaat veroorzaken?

Ten eerste, kan je een probleemgerichte aanpak proberen. Stress is het gevolg van een probleem, dus probeer dat op te lossen. Wanneer je bijvoorbeeld veel te doen hebt, maar te weinig tijd, kan je proberen meer structuur in je timemanagement te brengen. Zo heb je meer zicht op wat je moet doen, waardoor je beter je tijd in kan delen.

Een andere aanpak is interpretatiegericht, waarbij je niet op het probleem focust, maar op jouw interpretatie ervan. Je kan misschien niets veranderen aan de gebeurtenis die stress veroorzaakt, maar wel aan de manier waarop je hierover denkt.

Als laatste kun je je aanpak richten op emotie. Wanneer je tegen een probleem aanloopt wat niet meteen op te lossen is, kan dit negatieve emoties veroorzaken. Het is goed om dan even weg te stappen en te ontspannen. Kies een activiteit waar jij blij van wordt en waar je energie van krijgt.

Tips om nu mee te beginnen

Wil je graag meteen van start gaan met het aanpakken van stress, maar weet je niet waar je moet beginnen? Volg dan deze praktische tips:

  • Plan activiteiten in je vrije tijd, want er is meer in het leven dan werk. Zorg dat je iets doet wat jou energie geeft, zoals sporten of een andere hobby.

  • Blijf sociaal, hoe druk je het ook hebt. Wat tijd voor jezelf is goed, maar mensen zijn over het algemeen sociale dieren en van goed gezelschap kan je flink opknappen.

  • Als je door de stress blijft malen, vind dan een techniek om je hoofd helder te maken. Er zijn verschillende methodes, zoals mindfulness en yoga, die hier gericht op zijn.

  • Koop die lekkere koffie, luister naar favoriete muziek, of kijk die jankfilm. Zo focus je op het positief stimuleren van je zintuigen, in plaats van te denken aan je zorgen.

  • Maak een lijstje van de dingen en mensen die je overeind houden. Dit kan helpen bij het realiseren dat er ook positieve dingen zijn om naar uit te kijken.

  • Let op jezelf en kap jezelf af wanneer je gedachten afdwalen naar doemscenario’s.

  • Last but not least, fouten maken is menselijk. Sta jezelf toe om fouten te maken en zorg dat je ervan leert.

Positief denken helpt: Cliché maar waar

Hoe cliché het ook mag klinken, uit onderzoek blijkt toch echt dat positief denken over stress niet alleen invloed heeft op je beleving ervan, maar ook op je lichamelijke reactie. Door te erkennen dat stresssymptomen ook in je voordeel kunnen werken, doordat je alerter bent en meer energie hebt, kun je er op dat moment goed gebruik van maken. Nu moet je het even doen met de tijd en middelen die je hebt. Volgende keer is er weer een kans en dan weet je misschien beter hoe je dezelfde situatie kunt voorkomen.

Welkom op de blog!

Hier vind je maandelijks een nieuw artikel over uiteenlopende onderwerpen. Met behulp van deze blog hopen we jullie wat tips en tricks mee te kunnen geven! Hieronder kun je tevens nog meer artikelen vinden.