Symposium 'Lang zal je leren'

Mede mogelijk gemaakt door:

Datum 15 maart 2021

Tijd 18:30 – 21:15

Locatie Microsoft Teams (Online)

Kosten Gratis

Krijg jij ook geen genoeg van leren? Wil jij jezelf voor altijd blijven ontwikkelen? Noteer dan 15 maart in je agenda, want deze avond wil je niet missen!

Op maandag 15 maart 2021 wordt het jaarlijkse symposium van VOCUS georganiseerd! Het thema van de avond is: Lang zal je leren! Het symposium zal een avondvullend programma hebben waarin vanuit verschillende invalshoeken naar een leven lang leren wordt gekeken. De avond zal geopend worden door Wieger Bakker. Hij is sinds 1 december 2018 Dean Lifelong Learning voor de Universiteit Utrecht. Vanuit deze rol zal hij meer vertellen over wat er binnen de universiteit al wordt gedaan om een leven lang leren te bevorderen. Vervolgens zullen er twee workshoprondes volgen, waarbij gekozen kan worden uit verschillende workshopleiders. Na het symposium zal er een vrijblijvende online borrel plaatsvinden.

Vanaf maandag 22 februari gaan de inschrijvingen open! De workshopleiders worden vanaf dinsdag 23 februari bekend gemaakt via de website en het Facebookevenement, dus houd deze goed in de gaten! Daarnaast kun je vanaf 1 maart een voorkeur voor de workshops doorgeven, hier zal later meer informatie over volgen.

Kijk jij al uit naar dit feestelijke symposium? Schrijf je dan snel in en kom op maandag 15 maart naar het symposium! Goed om te vermelden is dat we het graag op tijd willen weten als het niet lukt om aanwezig te zijn, omdat we te maken hebben met gastsprekers.

Hopelijk zien we je dan!

Het symposium wordt mede mogelijk gemaakt door het Utrechts Universiteitsfonds – Universiteit Utrecht.

Hoofdspreker

Wieger Bakker

Dean Lifelong Learning Universiteit Utrecht

Ik ben opgeleid als socioloog in de beleids- en bestuurswetenschappen. Van daaruit heb ik mij beziggehouden met onderwijsbeleid en onderwijs-verandering en met (Europees) burgerschapsonderwijs. Vanuit mijn betrokkenheid bij het opzetten en vernieuwen van verschillende opleidingen binnen de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO) ben ik sinds 2015 hoogleraar Maatschappijgericht Hoger Onderwijs. Daarbij geef ik al meer dan 20 jaar onderwijs voor professionals, ook wel ‘continuing education’ genoemd of ‘executive onderwijs’. Sinds eind 2018 mag ik als Dean Lifelong Learning dat onderwijs mee helpen ontwikkelen binnen de Universiteit Utrecht als geheel. Tijdens het symposium wil ik laten zien waarom we daar in Utrecht in investeren, waarom we dat van belang vinden, waarom dat zo nauw verbonden is met ons onderzoek en met actuele maatschappelijke vraagstukken. Als laatst wil ik laten zien waarom zowel publieke en private organisaties als onze huidige bachelor- en master-studenten zich daar eigenlijk tegenaan zouden moeten bemoeien.

Sprekers

Lisette de Groot

Oud Geleerd Jong Gedaan

Lisette de Groot
Je bent nooit te oud om te leren. Wel eens over nagedacht? Nieuwsgierig? Of gewoon volmondig eens? Volg dan de workshop van stichting Oud Geleerd Jong Gedaan (OGJG)!

Mijn naam is Lisette de Groot ik werk al vier jaar met veel enthousiasme voor OGJG. Sinds 2014 organiseert OGJG colleges, gegeven door studenten, vóór senioren in bibliotheken, buurtcentra, verpleeghuizen, maar ook online en op televisie. Met succes, want we bereiken duizenden senioren per jaar. Tijdens de colleges geeft de ‘studentdocent’ les aan senioren over zijn of haar studie. Iedereen is welkom bij onze colleges, ongeacht achtergrond en leeftijd (ongeveer 55 tot 100+). Ook senioren met een lichte vorm van dementie kunnen deelnemen. Wil jij weten hoe wij ervoor zorgen dat onze colleges passen bij de doelgroep? Ik deel onze beste tips & tricks en leer je hoe je les geeft aan een doelgroep met zeer diverse achtergronden.

Stef van Wickeren

Operation Education

Stef van Wickeren
Presteren is helaas op veel plaatsen in het onderwijs een synoniem geworden voor leren.
Een overkill aan evidence based didactiek als onderbouwing en scorelijsten als prikkel. Het motto ‘hoger is beter’ is in veel gevallen zelfs te koop. Welke omstandigheden kunnen het paradigma doorbreken? En wat is eigenlijk de bedoeling?

Als kind, leraar en later ontwerper en leider van Campus Columbus voor kinderen van 0-13 jaar ontwikkelde ik de nodige ‘praktijktheorie’ waar het om leren gaat binnen een instelling. Als zelfstandig ‘organisatieactivist’ ondersteun ik op dit moment daar, waar de vragen gesteld worden. In het traject Expeditie Leiderschap van Operation Education (œ) faciliteer ik leiders in onderwijs om een persoonlijke transformatie door te maken.

https://www.leren-organiseren-leiden.nl/

Erik de Graaf en Jaco Ermstrang

Leerwerkloket Utrecht

Erik de Graaf en Jaco Ermstrang
Zo, je diploma in je pocket, je master binnen, de feestelijke diploma uitreiking achter de rug en de studieboeken veilig opgeborgen in de boekenkast! Klaar met leren? Wis en waarachtig niet, want ... "Lang zal je Leren!"

In deze Workshop schetst het Leerwerkloket Utrecht de ontwikkelingen binnen een leven lang ontwikkelen in een notendop; we blikken terug en gaan weer naar het hier en nu. Was er vroeger ook sprake van een leven lang leren? Waar komt het leven lang ontwikkelen vandaan en waarom is het belangrijk om je tijdens je werk te blijven ontwikkelen? Verder gaan de workshopleiders, Erik de Graaf en Jaco Ermstrang, uitgebreid in op de gevolgen die het coronavirus op onze arbeidsmarkt heeft en dus ook op het leven lang ontwikkelen. Ook geven we een inkijkje in hoe onze overheid in deze crisistijd het leren en ontwikkelen nieuwe (financiële) impulsen geeft.

De Leerwerkloketten zijn onafhankelijke samenwerkingsverbanden tussen onderwijs, ondernemers en overheid (gemeenten en UWV).

Juliëtte Boughouf

THRIVE Institute

Juliëtte Boughouf
THRIVE Institute neemt jullie in de workshop mee in de wereld van de betekeniseconomie! Nieuwe perspectieven op de economie waarin niet economische groei en winsten centraal staan, maar het welzijn van mens, dier en natuur. Tevens worden jullie meegenomen in de toenemende rol van kennis gedreven werken in de betekeniseconomie. Leren en nieuwe kennis toepassen wordt dus het nieuwe normaal!

Word jij hier ook enthousiast van? Meld je dan aan voor onze workshop en samen gaan we op zoek naar nieuwe ideeën en inspiratie door middel van veel interactie!

Eric Verduyn

NCOI

Eric Verduyn
Eric Verduyn is onderwijskundige en directeur onderwijs bij NCOI Groep. Hij is binnen NCOI verantwoordelijk voor conceptontwikkeling en onderwijskundige innovatie. In deze interactieve workshop vertelt hij welke rol NCOI speelt in het leven lang ontwikkelen en hoe NCOI opleidingen ontwikkelt expliciet voor mensen die werken en leren combineren. Wettelijke kaders, verwachtingen van werkgevers en deelnemers en allerlei andere factoren maken dat het ontwerpen voor een leven lang ontwikkelen niet steeds zo gemakkelijk is als het lijkt. Dat krachtenveld brengen we samen in kaart. Om daarna samen oplossingen te bedenken voor knelpunten die we signaleren. Tenslotte staan we stil bij het leven lang leren van de deelnemers zelf en hoe partijen als NCOI dat optimaal kunnen faciliteren.

Maaike Radix

BAB

Maaike Radix
De BAB is een beroepsvereniging van academici die werkzaam zijn in het basisonderwijs. De BAB werkt vanuit drie speerpunten: belangen behartigen, inspireren en professionaliteit waarborgen. Academische leerkrachten zijn nooit uitgeleerd, vandaar dat de BAB academische leerkrachten elkaar laat inspireren en professionaliseren in de BAB Academy. Meer weten over de BAB en hoe de BAB bijdraagt aan de professionalisering van de academische leerkracht?

In de workshop zal centraal staan hoe de BAB bijdraagt aan het leven lang leren van de academische leerkracht. De workshop zal gegeven worden door Maaike Radix. Maaike is in 2018 afgestudeerd aan de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs in Utrecht. Vervolgens heeft zij haar master Educational Sciences met de mastertrack Primary Education afgerond aan de Universiteit van Utrecht.