Maak kennis met: Anne Jóia de Lange van September Onderwijs

Fotoseptonderwijs

Hoi! Ik ben Anne Jóia en werk als onderwijskundig ontwerper bij September Onderwijs. Als eerste studie heb ik de pabo gedaan in Zwolle. Hierna ben ik in 2017 begonnen aan de pre-master Educational Sciences aan de UU, waarna ik de master heb afgerond in 2020. Volledig in de coronatijd heb ik mijn scriptie geschreven. Tegelijk met een bestuursjaar bij de Studenten Zwem- en Waterpolovereniging ‘Het Zinkstuk’. Na een zomer te zijn bijgekomen van de drukte, ben ik opzoek gegaan naar een baan. Na een training van Skills Lab, Loopbaanoriëntatie, kwam ik erachter wat ik belangrijk vond in een baan. Namelijk: een fijne werksfeer, ambitieuze collega’s, in dicht contact staan met scholen, ruimte om leersituaties te ontwikkelen en samenwerken met verschillende partijen.

Met deze criteria voor mezelf helder, ben ik gaan rondvragen bij vrienden of ze nog leuke bedrijven kenden. Via via kwam ik terecht bij September Onderwijs. Omdat er geen vacature online stond, heb ik een van de eigenaren een bericht gestuurd op LinkedIn. Een week later zaten we koffie te drinken op een bankje bij de Stadsschouwburg. Na overleg met het ontwerpteam kon ik al snel beginnen als projectondersteuner. Al snel draaide ik helemaal mee en ontwikkelde ik mezelf van ondersteuner tot ontwerper.

Als ontwerper bij September Onderwijs houd ik me bezig met het maken van trainingen voor docententeams in PO, VO en MBO. Populaire onderwerpen van trainingen zijn: leerlingen coachen, motiveren, differentiëren, didactisch coachen en mentortraining. Voor het uitvoeren van de trainingen hebben we een grote trainerspool met hele ervaren en kundige trainers. Ik ben voornamelijk bezig om samen met scholen en trainers de best passende training te ontwerpen. Hierbij vind ik het het leukst om een hele cyclus door te lopen: van een oriënterend gesprek, ontwerpen, de gegeven training evalueren, feedback ophalen, verbeteren en weer opnieuw de training geven. We zijn erg aan het groeien als organisatie met de opdrachten die we krijgen en als team groeien we (gelukkig) mee. Dat is super leuk! Qua planning is het daardoor soms een uitdaging om keuzes te maken in wat ik wel en niet kan oppakken. Vooral omdat ik zo veel projecten leuk vind om te doen.

Vanuit de studie Onderwijswetenschappen kom ik verschillende theorieën tegen die wij weer verwerken in trainingen zoals de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci. Ook de opbouw van hoe je een leersituatie ontwerpt, komt terug in mijn baan. Daarnaast heb ik ook veel aan mijn ervaring voor de klas. Zo weet ik meer van waar docenten tegenaan lopen in hun praktijk en waar ze behoefte aan hebben. Ook neem ik de kritische blik mee die je aanleert op de uni. Hoe je exact een training opbouwt, heb ik niet gehad binnen de opleiding. Dit heb ik geleerd van collega’s, door veel materialen te zien, feedback van docenten te bekijken en door zelf te ervaren wat wel en niet werkt. In de toekomst blijf ik graag met scholen werken. Ik houd me dan bezig met langlopende trajecten waarbij ik impact maak op de praktijk van docenten.

Mijn tip voor jullie is om te durven vragen! Is er geen vacature, maar lijkt de organisatie je tof? Vraag eens of je langs mag komen. Net zo graag als dat jij een leuke baan wil, willen zij ook graag leuke en goede collega’s.

Dit is dus mijn ervaring na twee jaar werken. Hopelijk heb je zo een goed beeld gekregen van wat ik doe en hoe ik hier ben gekomen. Misschien dat het jou ook een idee geeft over welke kant je op kan gaan in het onderwijskundig werkveld.

Een kijkje in het leven van Caitlín

Hoi! Ik ben Caitlín, een derdejaars (maar eigenlijk tweeëneenhalve jaars) student Onderwijswetenschappen. Ik ben 20 jaar en zit op kamers op het Utrecht Science Park (USP).

Een kijkje in het leven van Merel

Wie ben je? Hé, hallo! Ik ben Merel den Hertog en ben gevraagd om een nieuwe blog te schrijven, super leuk! Ik ben 19 jaar