Maandagavond 24 maart zal hét symposium van studievereniging VOCUS plaatsvinden met als thema: Digitalisatie van het Onderwijs!
Technologie en media zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Digitale trainingsprogramma’s, laptopscholen, learning analytics, educatieve filmpjes op sociale media, generatieve AI; in onderwijsland kom je niet meer onder digitalisering uit. Al die nieuwe technologieën en toegang tot een als maar groeiende informatiebase levert een hoop kansen voor het onderwijs op. Tegelijkertijd vragen de gevaren en valkuilen ons ook om alert te blijven. Hoe maken we goed en verantwoordelijk gebruik van digitalisatie in het onderwijs?
Tijdens het symposium nemen verschillende sprekers je mee in de wereld van onderwijs digitalisatie. Eerst zal onze hoofdspreker een inspirerende lezing geven. Daarna gaan we met experts met verschillende ervaringen in het thema om tafel zitten om alle kansen en uitdagingen van digitalisering in het onderwijs boven tafel te brengen. Natuurlijk is er ook tijd voor vragen uit de zaal! Zo komen we hopelijk aan het eind van het symposium samen een stukje dichter bij een antwoord op die vraag.
Wij hopen jullie allemaal 24 maart te zien!
Het symposium zal plaatsvinden in zaal Pangea van het Victor J. Koningsbergergebouw van de Universiteit Utrecht. Kijk voor de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het Koningsbergergebouw op de site.
Voorafgaand aan het Symposium is er de mogelijkheid om te dineren in de Vagant. Kijk voor de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de Vagant op de site. Vanaf de Vagant is het twee minuten lopen naar het Koningsbergergebouw.
Het Victor J. Koningsbergergebouw en de Vagant zijn rolstoeltoegankelijk. Heb je andere vragen of zorgen omtrent de toegankelijkheid, mail dan naar sympocie@svvocus.nl.
Ben jij ook zo benieuwd welke experts en ervaringsdeskundigen er komen spreken op het symposium? Vanaf 10 maart zullen de sprekers bekend gemaakt worden. Hou dus deze pagina en het instagram account van VOCUS goed in de gaten!
Jochem ten Böhmer is onderwijskundige Blended Leren & Artificial Intelligence bij de hogeschool van Arnhem en Nijmegen en is daar ook lid van het expertiseteam Digi- en Datavaardig. Met een passie voor onderwijs en innovatie brengt hij AI naar de praktijk. Zijn doel? Anderen inspireren en klaarstomen voor de toekomst van onderwijs met AI. Om dit doel te bereiken geeft hij regelmatig traningen en lezingen over AI in het onderwijs en werkt hij aan het co-creëren van tools zoals de Toolkit AI-gebruik en het AI-framework.
Rianne van den Berghe is onderzoekster en docent in de master Onderwijs en Technologie op de Hogeschool IPABO, Marnix Academie en Hogeschool de Kempel. Ze heeft promotieonderzoek gedaan naar hoe sociale robots de taalontwikkeling van kinderen kunnen steunen. Ze wil de ethische kant van digitalisatie in het onderwijs belichten.
Koen Lambers is leerkracht groep 8 van basisschool de Opstap in IJsselstein. Hij heeft een interesse in het inzetten van technologie in zijn lessen en is bezig met het opzetten van een Technologie Lab in de school.
Yves Deen is eigendaar van en beleidsadviseur digitale geletterdheid bij dé codeerschool. Hun missie? Iedereen digitaal vaardigmaken en daarbij de digitale kloof en kansenongelijkheid te verminderen! Daarnaast is Yves leerkacht groep 8 van basisschool ABBS Het Podium in Amsterdam en werkt hij bij Lemon Labs, waar hij zijn technologische expertise in de bedrijfssector toepast.