Maak kennis met Nina te Riele

Toen ik in 2011 begon aan de bachelor Onderwijskunde waren we met krap 30 studenten. Inmiddels is de groep studenten die in de bachelor start geloof ik rond de 80. En terecht: ik vind namelijk nog steeds dat ik de leukste studie van Nederland heb gedaan! Voor mij was Onderwijskunde de ideale versie van een universitaire opleiding. Veel samenwerken, theorie in combinatie met veel voorbeelden uit de praktijk en producten opleveren die dicht bij de werkpraktijk staan. Naast mijn studie heb ik altijd veel nevenactiviteiten ondernomen: ik was voorzitter van Bestuur 22, student-lid van de Opleidings Advies Commissie, MT-student-lid en stond regelmatig op open dagen scholieren te overtuigen om voor Onderwijskunde te kiezen. Na 3 hele leuke jaren was het voor mij dan ook een logische keuze om in Utrecht de master (toen nog)

Onderwijskundig Ontwerp & Advisering te gaan volgen. In mijn master heb ik het schrijven van mijn scriptie en de masterstage los van elkaar gekoppeld: op deze manier kon ik twee bedrijven bekijken. Mijn masterstage liep ik bij de learning afdeling van Ernst & Young en mijn scriptie over leercultuur schreef ik bij TriamFloat, een onderwijskundig adviesbureau in Utrecht. Dat vond ik zo gaaf dat ik na 2 weken al wel had bedacht dat ik daar na mijn stage graag wilde

blijven werken!

Learning & Development Consultant

En nu werk ik daar alweer 5 jaar als Learning & Development Consultant (sorry wat?). Die functietitel mag je direct weer vergeten, het komt er vooral op neer dat mijn collega’s en ik door organisaties worden ingehuurd om leer – en ontwikkelvraagstukken op te pakken. En dat kan overal zijn! Voor mijn allereerste opdracht ben ik begonnen bij de Brandweeracademie (IFV) in Arnhem waar ik met een team de opleiding tot Manschap A (nieuwe brandweerlieden) heb herontworpen tot een blended opleidingstraject. Dat houdt o.a. in: e learnings maken, scripts voor animaties opstellen, maar ook lesplannen schrijven. Inmiddels heb ik in 5 jaar bij ruim 15 opdrachtgevers hele wisselende opdrachten gedaan waarin ik veel verschillende rollen heb uitgevoerd. Van het maken van inwerkprogramma’s bij Jumbo, een opleiding voor bibliothecarissen bij Avans,  tot een Train-de-Trainer programma maken bij Brabant Water: mijn werk is nooit saai!

Het leukste aan mijn werk vind ik dan ook de afwisseling in organisaties en opdrachten en het samenwerken met heel veel verschillende mensen en doelgroepen. Ik haal veel energie uit steeds nieuwe mensen ontmoeten en iedere keer in een ‘andere keuken kijken’. Echt een cadeau aan jezelf om je op deze manier te ontwikkelen! Tegelijkertijd kan dit ook de grootste uitdaging zijn: iedere keer kom je opnieuw ergens binnen, wil je zo snel mogelijk jouw toegevoegde waarde laten zien en ontdekken wie je waarvoor nodig hebt. Uiteindelijk wil je als externe ook overbodig worden, als je het voor elkaar krijgt dat de organisatie zonder jou verder kan heb je het volgens mij goed gedaan.

Ik denk dat deze opleiding heel goed aansluit bij het werkveld. Verschillende ontwerpprincipes en analyses waar je in de opleiding regelmatig mee werkt gebruik je eigenlijk iedere dag. Voordeel is dat er geen APA verwijzing bij moet, en dat vond ik vooral in het begin zo’n opluchting! En los daarvan: alles kun je leren! De opleiding geeft een solide basis mee, en verder kun je je in het werk nog voldoende ontwikkelen. Learning by doing is wat mij betreft enorm van toepassing in ons vakgebied.

Iets waar ik in het werk enorm van geniet, naast ontwerpen en adviseren, is het training geven en voor een groep staan om ons mooie vak over te brengen. Dat is niet iets wat standaard in de opleiding terugkomt, maar ik denk wel vaak voorkomt in het werk. Het is ook wel mijn toekomstdroom om daar nog mee aan de slag te gaan, wie weet wel ooit wel als docent?

Toekomstige vakgenoten

Huidige studenten zou ik vooral willen meegeven: kijk om je heen! Het onderwijskundige werkveld is heel breed en divers, een onderwijskundige bij een ziekenhuis doet vaak hele andere dingen dan een onderwijskundige bij een hogeschool. Hoe meer je dat gaat verkennen, hoe beter je aan het einde van je studie kunt bedenken wat voor soort onderwijskundige jij zelf wilt zijn. En houd ondertussen je LinkedIn goed bij, dat heeft mij

altijd geholpen om mijn netwerk bij te houden en aan stages en nieuwe contacten

te komen.

Maak kennis met: Sanne van Esveld

Altijd weer een uitdaging: jezelf voorstellen zonder er een standaard opsomming van te maken. Laat ik beginnen met kort door de bocht te zeggen waar

Een kijkje in het leven van Mayke

Dag allemaal, mijn naam is Mayke Vereijken en ik ben universitair docent voor Leren in Organisaties aan de afdeling Educatie. Ik ben 34 jaar en

Nieuwsfeed

Activiteiten

Albums

Documenten

Vacatures

Studiehoek

Formulieren

Machtingsformulier ALV

Ideeënbus