Maak kennis met: Bertine van TMO Fashion Business School

TMO Fashion Business School

Beste studenten,

Wat leuk dat jullie gekozen hebben voor de studie Onderwijswetenschappen of ALPO. Ik ben nog altijd blij met mijn studiekeuze en ik mis het studeren stiekem wel. Mijn naam is Bertine Gerritsma (25 jaar) en ik ben nu 1,5 jaar geleden afgestudeerd voor de master Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

In 2014 begon ik met de opleiding Academische Pabo bij de Marnix Academie in Utrecht. In het laatste jaar van de opleiding volgden we de pre-master Onderwijswetenschappen en daarna ben ik doorgegaan met de master in deeltijd. Ik werkte twee dagen per week als leerkracht op een basisschool en de andere drie dagen studeerde ik.

In 2020 ben ik geslaagd voor de master en ben ik gaan werken als onderwijskundige bij TMO Fashion Business School. Ik werk hier nu bijna anderhalf jaar in de functie beleidsmedewerker hoger onderwijs op de afdeling Onderwijs & Kwaliteit. TMO is een kleinschalige, particuliere hogeschool in Doorn en wij leiden studenten op voor commerciële managementfuncties in de fashionbranche.

Ik heb een diverse functie en zal voor jullie wat onderwerpen noemen waar ik als onderwijskundige op een hogeschool mee bezig ben. Simpel gezegd moet ik de onderwijskwaliteit van de opleiding waarborgen. Hiervoor kijk ik bijvoorbeeld naar de verantwoording van het onderwijs, studentevaluaties, alumni-onderzoeken, de toetskwaliteit en docentprofessionalisering.

Op dit moment is het leukste onderdeel van mijn werk mijn deelname in de projectgroep ‘nieuw curriculum’. Wij gaan namelijk bouwen aan een nieuw curriculum en dat is voor mij als onderwijskundige natuurlijk een gaaf project! We starten vanaf het begin met een blauwdruk van het curriculum en gaan dat uitwerken.

De grootste uitdaging die ik tegenkom op mijn werk zijn enthousiaste ideeën van collega´s die niet altijd onderwijskundig kloppen. Op de opleiding leer je over verschillende ´onderwijsmythes´ en die kom ik ook tegen in mijn werk. Dan moet je goed uitleggen waarom iets wel of niet werkt.

In de opleiding leer je je onderwijskundige keuzes altijd te onderbouwen vanuit de wetenschappelijke literatuur. Dat is een vaardigheid die ik elke dag toe pas in mijn werk. Als ik kijk naar functieprofielen in vacatureteksten en naar de taken die ik doe in mijn werk, vind ik dat de opleiding goed aansluit op het werkveld. Vooral het ´levenslang leren´ is op dit moment een belangrijk onderwerp en dat komt goed terug in de opleiding.

Een echt gemis in de opleiding heb ik niet ervaren, maar als ik wat zou moeten noemen wat ik in mijn werk moet leren, is het om ook te denken aan de businesskant van bedrijven. Bij opdrachten voor de studie en in je stage ben je vooral bezig met de opdracht voor school. In je werk leer je ook meer hoe een bedrijf werkt en het belang van een bedrijf mee te nemen.

Op dit moment wil ik graag leren hoe een curriculumvernieuwing in zijn werk gaat. Mijn toekomstplannen gaan nog alle kanten op. Ik vind de wereld van het hoger onderwijs interessant en ben daar nog niet uitgeleerd. Ik zit nu meer op het beleidsmatige stuk, maar de ontwerp- en advieskant lijkt mij ook interessant. Het lijkt me ook leuk om bij een groot bedrijf te werken op de HR-afdeling en te focussen op de professionalisering van medewerkers.

Mij is gevraagd om een tip te geven aan de huidige studenten. Achteraf ben ik heel dankbaar voor de trainingen van SkillsLab. Daar heb ik enorm veel aan gehad als het gaat om effectief studeren, solliciteren en weten wat jij in een baan zoekt en wat jouw kwaliteiten zijn. Dus maak daar gebruik van! Het zijn gratis trainingen en als je werkt is het een stuk lastiger en duurder om die trainingen te volgen.

Een kijkje in het leven van Katie

Dit ben ik. Mijn naam is Katie en al van jongs af aan ben ik bezig met onderwijs. Dit begon op de basisschool met ‘schooltje’ spelen, waarbij mijn

Ingelogd als: